Making a manifesto

Door: QCPP  |  Datum: 25 juli 2017

“Ik heb een probleem. Wij hebben hier een mooi bedrijf opgebouwd, met een hele sterke bedrijfscultuur. Maar om de een of andere reden kan niemand in dit bedrijf me uitleggen wat die bedrijfscultuur dan precies is. Of wat ons bindt.”

Aan de telefoon was Arjan Loonstra, managing partner van Q-Consult. En of ik hem daarbij kon helpen. Hij wilde graag toch op een of andere manier die ‘ongrijpbare’ bedrijfscultuur vatten en vertaald zien naar een manifesto, een statement over wat Q-Consult is en waarom. Randvoorwaarde: iedere medewerker moest zich erin kunnen vinden.

Met name die laatste vond ik lastig. Ik wist niet wat ik zou aantreffen. Wie verzekerde me dat zijn ‘sterke bedrijfscultuur’ niet gewoon een slangenkuil vol hissende en sissende serpenten was? En die moest ik ook nog zien te vangen in een tekst, onderhevig aan de dictatuur van de meerderheid?

Nou ja, eerst maar eens kijken, ik kon altijd nog afhaken…

En zo zat ik twee weken later rond een tafel met een aantal van de medewerkers die volgens Arjan de grootste invloed hadden op die bedrijfscultuur. Ik zou luisteren, vragen stellen, doorvragen, vingers op zere plekken leggen en zo proberen de onderste steen boven te halen. En daar vervolgens chocola van maken, in de vorm van een lekker bekkend manifesto.

Nu zou het voor het verloop van dit verhaal lekker geweest zijn als het inderdaad een zootje ongeregeld was. Of voor mijn eigen status beter als ik met aan genialiteit grenzende creativiteit voor een hoopje los zand toch nog een vrij aardig manifesto had weten te schrijven.

Maar ik moet u teleurstellen.

Want ja, ik sprak inderdaad een groep mensen die ogenschijnlijk bar weinig met elkaar gemeen had. Die andere specialisaties, andere interesses, andere hobby’s en andere levensstijlen had. En die je buiten de muren van de vergaderzaal niet makkelijk samen kon bedenken.

Maar na twee uur luisteren was ik tegelijk betoverd door hun enthousiasme. Door hun motivatie, hun ambitie en hun persoonlijke betrokkenheid bij het bedrijf. En, misschien wel het belangrijkst, hun betrokkenheid bij elkaar.

Ik realiseerde me dat juist die verschillen waren wat hen bond. Dat in deze organisatie de optelsom van al die totaal verschillende karakters groter was dan de som der delen. En dat het vieren van die verschillen de basis vormde van het plezier en de sterke bedrijfscultuur.

De geest was uit de fles. Verschillen en verandering werden de thema’s van het manifesto, en het was een schot in de roos. Ineens stond er op papier wat iedereen voelde, maar niemand onder woorden kon brengen.

Het manifesto werd omarmd en hangt prominent in de hal van het nieuwe kantoor. Eerlijk is eerlijk: ik ben er apetrots op.

Ralph Edelstein | Copywriter
Amsterdam