“Never feel comfortable” in het comfortabele en fascinerende Japan

Door: QCPP  |  Datum: 18 mei 2017

Daar zit je dan in het vliegtuig op weg naar Japan. Een unieke kans om in de keuken te kijken van de Toyota keten, een week lang leren, beleven en uitgedaagd worden door ervaren Toyota senseis. Mijn missie: een antwoord vinden op de volgende drie vragen:

Wat was de grootste uitdaging in hun Lean Journey?

Ik heb deze vraag letterlijk aan een aantal managers van Toyota suppliers voorgelegd. Een duidelijke en ook herkenbare rode draad in hun antwoorden: hoe zorg ik ervoor dat ideeën en continu verbeteren vanuit de mensen komt in plaats van dat ze gedisciplineerd het management volgen?

Hoe creëren veel Japanse bedrijven een blijvende cultuur van continu verbeteren ?

“Everybody at the same page”. Dit geldt voor medewerkers, management, maar ook voor ketenpartners. Hoe doe je dit dan? Het creëren van een werkomgeving waarin doelen en standaarden heel duidelijk worden aangegeven, niet alleen in productie maar ook op kantoor. Elke dag jouw persoonlijke bijdrage bespreken aan een bord is toch fun en normaal?
Een gezamenlijke focus en verantwoordelijkheid om elkaar te helpen ontwikkelen en standaarden continu te verbeteren. Er wordt hier niets over de spreekwoordelijke schutting gegooid, we zijn samen verantwoordelijk voor het beste resultaat. Enkele concrete voorbeelden:
De klant is verantwoordelijk om de leverancier te helpen verbeteren en niet op te zadelen met pieken in een last minute planning. Ontwikkelen van medewerkers waarbij een nieuwe medewerker Customer Service eerst een half jaar in productie meewerkt. Slimme vaak low-budget oplossingen gericht op reductie van verspillingen en het meten van accelaratiesnelheid van trucks om de kwaliteit van producten te waarborgen tot aan de klant. En bovenal: “leading by example” op de GEMBA door het management. Kortom Genchi genbutsu in plaats van sturen op ”perceptions” vanuit de boardroom.

Wat merk je van Lean in het dagelijkse leven?

Vanaf het moment dat ik geland was op Narita Airport ervoer ik de aspecten en kracht van Lean. Van het wachten op de trein in duidelijk zichtbare vakken, de toewijding aan kwaliteit bij de buschauffeur om op tijd te zijn tot aan het geconcentreerd vegen van de trappen op het station. Slimme pull signalen in restaurants die ervoor zorgden dat alles gedisciplineerd en via een duidelijk ritme verliep. Het tonen van respect voor ons als bezoekers, maar ook onderling. Ik heb in Nederland nog nooit een conducteur zien buigen bij het verlaten van de coupé of het aankomen van de trein. Orde en netheid (met nauwelijks een prullenbak in de buurt), zichtbare structuur en discipline, zelfs in miljoenensteden zoals Tokyo en Nagoya. Indrukwekkend!

Japan heeft op mij grote indruk gemaakt. De contrasten tussen high-tech snufjes en oude tradities met sterke normen en waarden, tussen rust & respect en volledig los gaan in een karaokebar.
Een geweldig land waar ik me een week lang heel comfortabel heb gevoeld, terwijl de verbeterkracht in Japanse bedrijven juist zit in het continu challengen van de standaard “never feel comfortable”. Want als je je comfortabel voelt, verbeter je niet.

“Arigatou” Q-Consult Progress Partners voor deze unieke leerervaring