Een nieuw kantoor, nieuwe naam en een nieuwe huisstijl

Door: QCPP  |  Datum: 03 mei 2017

Bij Q-Consult is verandering de constante. Het jaar 2016 was daar een goed voorbeeld van: een nieuw kantoor, een nieuwe bedrijfsstructuur, een nieuwe naam en een nieuwe huisstijl.

Waarom Progress Partners?

Hoe breng je industrie, bouw, infra en schadeverzekeringen onder één noemer? Tja, daar stonden we even voor een uitdaging. Maar zoals in ons Manifesto staat: bij ons geldt dat niets is, maar alles kan. Dus vol goede moed bogen wij ons over onze naam. Zien wij onszelf als “Bedrijfskundig Adviseurs”? En nog belangrijker, zien onze klanten ons zo? Al snel kwamen wij tot de conclusie dat wij geen bedrijfskundig adviseurs zijn; wij zijn niet die theoretische club die bedrijven in een rapport vertelt hoe het anders moet en vervolgens weer vertrekt. Maar wat zijn wij dan wel? En wat willen wij eigenlijk bereiken bij onze klanten? Ook dat antwoord vonden wij in ons Manifesto:

Bij Q-Consult helpen wij organisaties om de volgende stap te maken.
Niet door ze te vertellen hoe het moet, maar door samen met hen die stap te zetten.

De woorden ontwikkeling, vooruitgang en samenwerking staan bij ons dus centraal. Na een korte brainstorm in het team, navraag bij enkele klanten en met het synoniemen woordenboek in ons hand, kwam uiteindelijk Q-Consult Progress Partners (afgekort: QCPP) als winnaar uit de bus. Een naam die lekker allitereert en waar wij ons allemaal in kunnen vinden. Wij hopen u ook!

Deze nieuwe naam was een mooie aanleiding om even stil te staan bij ons logo. Het oude logo van Q-Consult stamt uit 2002 en sinds die tijd is er veel veranderd binnen de organisatie. Ons oude logo voelde niet langer passend; saai, stoffig en al jaren onveranderd. Dat past niet bij een organisatie met energie en plezier, die staat voor verandering. Omdat de basis van onze naam “Q-Consult” hetzelfde blijft en omdat we onze Q-Consult identiteit niet compleet van ons af willen schudden, hebben we ervoor gekozen om het oude logo eens flink op te frissen.

Opfrisbeurt logo

Samen met designer Fried Westland zijn we eind 2016 begonnen aan deze mooie uitdaging. Met de nieuwe naam, het Manifesto en het oude logo in zijn achterhoofd is Fried aan de slag gegaan.

Fried “Een opdracht met kaders is een uitdaging zonder grenzen.”

Het nieuwe logo is net als het oude opgebouwd uit een beeldmerk en een naam. Een krachtig beeldmerk heeft geen uitleg nodig. Toch zit er vaak meer achter dan u denkt. Wist u dat het beeldmerk van de Q ook gezien kan worden als een juichend mannetje? Nog nooit opgevallen? Kijk dan nog eens goed.

Hoe vertalen we progress door in het logo? Door het beeldmerk 7 graden te liften, krijgt deze een opgaande, positievere uitstraling. Bij Q-Consult Progress Partners vieren wij onze verschillen. De diepte die is meegegeven aan het beeldmerk zorgt voor meer dynamiek en lagen in de identiteit en staat symbool voor onze unieke talenten, karakters en vaardigheden. Het streepje tussen de Q en C is vervangen voor een cirkel. Dit vertegenwoordigd het dynamische middelpunt: de onderneming.

Logo Q-Consult Progress Partners

Door de klassieke bordeauxrode kleur te vervangen door vrolijke kleuren, komt onze krachtige en kleurrijke bedrijfscultuur waarin plezier en humor centraal staat ook tot uiting in ons logo. Oranje staat daarbij voor verandering en voortgang. Geel staat voor vernieuwing en kleurt naar oranje toe voor de menselijke factor. De woorden Q-Consult en Partners zijn in het antraciet geschreven en vormen daarmee een betrouwbaar fundament. Het nieuwe lettertype, met ronde vormen, maakt het logo eigentijds en onderstreept onze ambitie: ontwikkeling, menselijk, vooruitgang!