Welke wedstrijd heb je te spelen als bedrijf?

Door: QCPP  |  Datum: 09 februari 2018

Vandaag starten de Olympische Winterspelen van 2018 in PyeaongChang. Gedurende twee weken strijden honderden atleten om de gouden medailles. Voor het behalen van een medaille is het van belang dat de sporters telkens een stapje beter presteren. Een honderdste van een seconde sneller zijn, kan al het verschil maken tussen zilver en goud. Er wordt jaren getraind waarbij steeds nieuwe doelen worden bepaald om vervolgens alles te geven tijdens deze twee belangrijke weken.

Steeds een stapje beter presteren is niet alleen een uitgangspunt in de topsport maar geldt ook in het bedrijfsleven. Nieuwe technologieën ontwikkelen zich met een ongekende snelheid. Klanten worden steeds kritischer. Er moet flexibeler worden ingespeeld op nieuwe wensen en eisen. Het leveren van een topprestatie wordt dus steeds lastiger. Hoe voorkom je dat je achter de feiten aanloopt? Hoe blijf je als organisatie aan kop lopen? Hoe zorg je ervoor dat je niet van het podium wordt gestoten?

Zoals een atleet constant naar zichzelf en zijn of haar sportprestaties kijkt, moet een organisatie ook constant reflecteren om te zien waar nog mogelijkheden liggen om te verbeteren. In de sportwereld is dit onder andere de taak van een coach. Echter wordt er in het bedrijfsleven vaak pas hulp ingeschakeld als er een ‘echt’ probleem is. Toch hoef je niet ziek te zijn om beter te worden. Een coach kan helpen om een stap vooruit te zetten om dichter bij jouw doelen te komen en beter te presteren. Een goede coach gaat niet voor of achter jou staan, maar naast jou om samen jouw wedstrijd aan te gaan.

Bij Q-Consult Progress Partners helpen we organisaties graag om continu te verbeteren. Heb jij de sportersmentaliteit en wil je steeds een stapje beter? Dan zijn wij graag je coach om je hierbij te helpen! Om een idee te geven van de mogelijkheden op dit gebied, hebben we onderstaand trainingsschema opgesteld waar jij tijdens de Olympische Winterspelen al mee aan de slag kan!

DagOnderdeelOpmerkingen
9 februariKick-offBetrek medewerkers bij het continu verbeteren
12 februariDoelen stellenGeef aan waar je op wilt focussen in de organisatie
13 februariGoede supportersMaak de medewerkers enthousiast om zelf meer met continu verbeteren aan de slag te gaan
14 februariVerspillingenBreng de verspillingen in de organisatie in kaart en probeer deze te verminderen
15 februariTalenten medewerkersMaak de competenties van medewerkers inzichtelijk zodat ze zich kunnen blijven ontwikkelen
16 februariLearning by doingEr zijn verschillende tools om continu te verbeteren maar het meeste leer je door het gewoon te doen
19 februariMeet de prestatiesGebruik de beschikbare data van de prestaties om te zien of er ook echt verbeterd wordt
20 februariDoe minder dingen beterNeem niet te veel hooi op je vork. Bepaal wat de prioriteiten in de organisatie zijn
21 februariEven terugkijkenWat gaat goed? Wat kan beter? En hoe ga je dit doen?
22 februariSuccessen vierenWel of geen medaille? Vier de successen die zijn bereikt!
23 februariBorgingZorg ervoor dat eenmalige successen ook een blijvende verbetering worden
24 februariNieuwe doelen stellenEr komen nieuwe wedstrijden dus zullen er ook nieuwe doelen gesteld worden om het proces van continu verbeteren voort te zetten