K2: Coldenhove naar grote hoogte!
Ruim 4 jaar geleden gingen we samen met Coldenhove een ambitieus traject in. Het kreeg de naam K2, naar de symboliek van deze 8611 meter hoge bergtop op de Pakistaans-Chinese grens. Symbolisch vanwege de uitdaging én de sterke wil van Coldenhove om top te worden in World Class Manufacturing. De route werd uitgestippeld in de Roadmap to Perfect.
Inmiddels is die top in zicht: in het voorjaar hebben we samen geconstateerd dat de roadmap is voltooid en het K2 base camp succesvol is ingericht. Belangrijk succes is dat de stuurbaarheid van de organisatie sterk is verbeterd door KPI deployment, waarbij in alle lagen helder is op welke metertjes gestuurd moet worden. Visual management met dashboards in de overleg- en overdracht-momenten hebben geleid tot een gezamenlijke focus op de bedrijfsdoelen.
Tegelijk zijn er grote stappen gezet in het terugdringen van de kosten door het oplossen van allerlei verspillingen en structurele kwaliteitsissues als slappe kanten, wikkelkwaliteit en vuil. Een groep van goed opgeleide Green en Black Belts en betrokken teamleden hebben hierin doorzettingsvermogen getoond om de stijgende weg van continu verbeteren waar te maken.
En nu? Anders dan bij een sportieve bergexpeditie is terug afdalen uiteraard geen optie. Nieuwe uitdagingen liggen in het nog verder verbeteren van de kwaliteit integraal over de keten van sales, productie, kwaliteitscontroles en de eindklant.
Vorige case Volgende case