Siemens Lean In Motion voor efficiëntere processen en leuker werk

Hogere kwaliteit, productiviteit en betere samenwerking

Siemens Healthcare Diagnostics implementeerde, met hulp van Q-Consult Progress Partners, Lean Management in haar gehele organisatie. De aanleiding was de integratie van drie afzonderlijke bedrijven, met nieuwe werkprocessen als gevolg. Hoe richten we deze zo goed en efficiënt mogelijk in? En hoe verbeteren we gelijktijdig het werkplezier bij onze medewerkers? Jan Rothuizen en Angelo de Vroom vertellen hoe het Lean-traject bij Siemens heeft geleid tot hogere kwaliteit en productiviteit en betere samenwerking. Hoe is Lean bij Siemens aangepakt?

Hoe is Lean bij Siemens aangepakt?

“Heel pragmatisch met een focus op gestructureerd verbeteren”, stelt Rothuizen. “We hebben eerst een scan gedaan; welke aanpak past het beste bij Siemens? We hebben gekozen voor continue verbetering in kleine stappen met kleine teams. Dit doen we met Kaizen-events. Daarnaast werken we met 5S aan orde en netheid. De uitdaging was om deze methodiek werkelijk te verankeren in de organisatie!”

Wat vonden de medewerkers ervan?

Jan_Rothuizen     Angelo_de_Vroom Jan Rothuizen (General Manager) en Angelo de Vroom (Team Leader Customer Operations)

“Medewerkers zijn positief!”, zegt Jan resoluut. “Met een prijsvraag is het Lean programma omgedoopt naar S.L.I.M., oftewel Siemens Lean In Motion. Dit stimuleerde de medewerkers ontzettend om op een leuke manier naar hun processen te kijken. Medewerkers staan nu open om te leren van fouten.”

Angelo de Vroom voegt toe: “Kaizen-events creëren de juiste condities om problemen gestructureerd op te pakken. Doordat de organisatorische hiërarchie wegvalt tijdens deze sessies, voelt iedereen zich vrij om verbeterpunten in te brengen. Dit zorgt voor maximaal resultaat. Daarbij heeft dit traject bijgedragen aan de persoonlijke ontwikkeling van de Lean coaches.”

Welke knelpunten ben je tegengekomen?

Volgens Jan was het begin nog wat onwennig: “de drempel om zomaar bij collega’s binnen te lopen was erg hoog. Door samen te werken aan verbeterideeën hebben collega’s elkaar veel beter leren kennen en dit bevorderde de integratie.”

Wat vind je het mooiste resultaat?

“Heel belangrijk is dat we na de introductie van het Lean traject niet meer direct in oplossingen denken, maar eerst gestructureerd het probleem analyseren. Hoe loopt het huidige proces? Waar zitten de knelpunten in dit proces en wat zijn de oorzaken hiervan? Wanneer deze vragen zorgvuldig zijn beantwoord, ligt de oplossing voor de hand.”

Wat heeft het Lean-programma voor jullie klanten gebracht?

“Samen met Q-Consult Progress Partners hebben we een Lean Ladder ontwikkeld voor Laboratoria: L3. Dit is een roadmap op weg naar een Lean Lab! Het maakt de laboratoriumprocessen efficiënter en het werk leuker!“, vertelt Jan enthousiast.

“Daarnaast geldt natuurlijk; practice what you preach. Door zelf onze organisatieprocessen te verbeteren, geloof ik dat we klanten hierin ook beter kunnen adviseren!”